Υγεία και Ασφάλεια Δημοτικών Υπαλλήλων: Ποιες προτάσεις αλλαγής του θεσμικού πλαισίου υπέβαλε η ΠΟΕ-ΟΤΑ

Στο πλαίσιο της Επιτροπής που έχει συγκροτηθεί κατ’ εφαρμογή του αρ.97 του ν.4483/2017 για την αναμόρφωση της νομοθεσίας περί υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων στους ΟΤΑ Α’ βαθμού, η ΠΟΕ-ΟΤΑ υπέβαλε τις προτάσεις της.

Πρόκειται για την Επιτροπή που – όπως μόνο ο AIRETOSσας είχε ενημερώσει – με Κοινή Απόφαση Τσακαλώτου, Σκουρλέτη, Αχτσιόγλου συγκροτήθηκε ληγμένη (δημοσιεύθηκε σε Φ.Ε.Κ. την 13η Ιουλίου 2018, αναγράφοντας ως προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου της την 30ηΙουνίου 2018, δηλαδή 2 εβδομάδες πριν)  και το Υπουργείο χρειάστηκε 1,5 μήνα για να τη διορθώσει .

Σας παρουσιάζουμε τις προτάσεις που υπεβλήθησαν με το αριθμ. πρωτ. 23/14.1.2019 έγγραφο της ΠΟΕ-ΟΤΑ,η οποία υπογραμμίζει πως “το σημαντικότερο όλων είναι η τελική πρόταση-εισήγηση της Επιτροπής να γίνει αποδεκτή στο σύνολό της από την ηγεσία των αρμόδιων Υπουργείων και να υλοποιηθεί με την ψήφιση από το Ελληνικό Κοινοβούλιο μια νέα, σύγχρονη, αυστηρή και πάνω από όλα εφαρμοστέα νομοθετική ρύθμιση, που καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες της προστασίας της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων”.

ΜΕΣΑ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ – ΓΑΛΑ

·         Είναι άκρως απαραίτητη η τροποποίηση, η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) που παρέχονται σήμερα στους εργαζόμενους στη Τοπική Αυτοδιοίκηση, καθώς οι τεχνικές προδιαγραφές και τα πρότυπα των παρεχόμενων Μ.Α.Π. έχουν αλλάξει στη διάρκεια του χρόνου προς το καλύτερο.

·         Επίσης, η παροχή τους πρέπει να διαχωριστεί τόσο στο είδος και τον χώρο εργασίας όσο και στην ειδικότητα ανεξάρτητα από τον χρόνο ημερήσιας απασχόλησης, καθώς αρκετά συχνά εργαζόμενος συγκεκριμένης ειδικότητας, παρέχει εργασία σε διαφορετικούς χώρους κατά τη διάρκεια του ωραρίου εργασίας του.

·         Πρέπει να εφαρμοστούν ποιοτικά κριτήρια για την προμήθεια των Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) από τους Δήμους και όχι οικονομικά, όπως η χαμηλότερη τιμή αλλά η συµφερότερη, κατόπιν σχετικής τεχνικής αξιολόγησης από τον Τεχνικό Ασφαλείας (Τ.Α.) ή τον Ιατρό Εργασίας (Ι.Ε.), δηλαδή με βασικό κριτήριο την ποιότητα, την αντοχή και την ευχρηστία του είδους και όχι την τιμή του.

·         Κατά την σύνταξη των προϋπολογισμών των Δήμων, να προβλέπεται η πίστωση ποσών που καλύπτουν το σύνολο των πραγματικών αναγκών των δικαιούχων εργαζόμενων καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους και όχι μόνο για την προμήθεια των ελαχίστων ποσοτήτων, όπως δυστυχώς εφαρμόζεται σήμερα για καθαρά οικονομικούς λόγους. Δηλαδή να προβλέπεται και να συνυπολογίζεται η φθορά και η καταστροφή των Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) κατά τη διάρκεια του έτους χρήσης τους, έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα άμεσης αντικατάστασής τους.

·         Απαραίτητος είναι ο διαχωρισμός και η επέκταση ορισμένων Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) σε χειμερινά και καλοκαιρινά. Παρατηρείται συχνά το φαινόμενο, αρκετά είδη που πρέπει να χρησιμοποιούνται από τους εργαζόμενους καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους, να είναι ανέφικτο να χρησιμοποιηθούν, καθώς το υλικό κατασκευής τους είναι πολύ ζεστό το καλοκαίρι και πολύ ελαφρύ για τις χειμερινές συνθήκες (π.χ. παντελόνια εργασίας, ψάθινα καπέλα κ.α.). Πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη παροχής Μέσων Ατομικής Προστασίας(Μ.Α.Π.) όπως χειμερινό αδιάβροχο μπουφάν – αντιανεμικό με αποσπώμενη επένδυση, χειμερινό καπέλο, βαμβακερές μπλούζες χειμερινές – θερινές, παντελόνια ή φόρμες εργασίας χειμερινά – θερινά κ.α.

·         Κρίνεται επίσης απαραίτητο, η επέκταση τους και σε άλλους κλάδους εργαζομένων που είχαν μείνει εκτός της παροχής το προηγούμενο χρονικό διάστημα με αποτέλεσμα τις περισσότερες φορές και όπου δεν υπήρχε έγγραφη εισήγηση του Τεχνικού Ασφαλείας (Τ.Α.) ή του Ιατρού Εργασίας (Ι.Ε.), το Ελεγκτικό Συνέδριο να μην εγκρίνει σχετικές δαπάνες και οι εργαζόμενοι να αναγκάζονται να προμηθεύονται τα Μέσα Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) με δικά τους έξοδα, καθώς είναι απαραίτητα για την εκτέλεση των καθηκόντων τους.

Τέτοιο παράδειγμα είναι ο κλάδος του Νοσηλευτικού προσωπικού, οι Οικογενειακοί Βοηθοί του Προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι», το Παιδαγωγικό προσωπικό(Βρεφονηπιοκόμοι, Βοηθοί) των Δημοτικών Παιδικών Σταθμών, όπου είναι αναγκασμένοι να χρησιμοποιούν καθημερινά Γάντια και Μάσκες μιας χρήσης.

Επίσης, εκτός της παροχής των Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) έχουν μείνει και οι Δημοτικοί Αστυνομικοί, παρόλο που τους παρέχονται ειδικές στολές για την εκτέλεση των καθηκόντων τους. Λόγω της φύσης της εργασίας τους και των αρμοδιοτήτων τους, αναγκάζονται να χρησιμοποιούν αρκετά συχνά αδιάβροχες στολές, γάντια και μάσκες μιας χρήσης, γαλότσες, γυαλιά κατά της Ηλιακής ακτινοβολίας, ανακλαστικά γιλέκα, σφυρίχτρες, φακούς κ.α. των οποίων η παροχή δεν προβλέπεται.

Εκτός της παροχής των Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) έχει μείνει επίσης και το εποπτεύον προσωπικό των Τεχνικών Υπηρεσιών και της Πολεοδομίας όπως, Πολιτικοί Μηχανικοί, Τοπογράφοι, Γεωλόγοι, Δασοπόνοι,Εργοδηγοί και άλλες παρεμφερείς ειδικότητες, που ασκούν σχεδόν καθημερινά εποπτεία, έλεγχο ή αυτοψίες στους χώρους που εξελίσσονται μικρές ή μεγάλες εργασίες ή όπου απαιτείται.

Δεν υπάρχει πρόβλεψη για την παροχή Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) στους εργαζόμενους που απασχολούνται στις υπηρεσίες Πολιτικής Προστασίας και ακόμη χειρότερο είναι το φαινόμενο, σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης όπως πυρκαγιές, πλημμύρες ή χιονοπτώσεις, να μην τους χορηγούνται ούτε τα άκρως απαραίτητα μέσα για την προστασία τους.

Δεν υπάρχει πρόβλεψη για την παροχή Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) στους Αποθηκάριους των κεντρικών Αποθηκών υλικών των Δήμων,όπου ο κίνδυνος πρόκλησης ατυχήματος είναι αρκετά αυξημένος.

·         Πρέπει επίσης να επανεξεταστούν και να επαναδιατυπωθούν διατάξεις για τη χορήγηση των Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.).

Παράδειγμα οι Οδηγοί Οχημάτων. Είναι γνωστό ότι στη Τοπική Αυτοδιοίκηση υπάρχουν δεκάδες ειδών οχήματα που λειτουργούν σε καθημερινή βάση και απασχολούν εργαζόμενους Οδηγούς. Σύμφωνα με το υπάρχων καθεστώς χορηγούνται σε όλους τα ίδια Μέσα Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) χωρίς να διαχωρίζεται ο Οδηγός του Απορριμματοφόρου από τον Οδηγό του Λεωφορείου μεταφοράς προσωπικού, τον Οδηγό του απλού Υπηρεσιακού οχήματος (Ι.Χ.) ή τον Οδηγό Δίκυκλου Οχήματος (Μοτοσυκλέτας).

Το ίδιο συμβαίνει και με τους Χειριστές Μηχανημάτων Έργου. Παράδειγμα, υπάρχουν Χειριστές Ανυψωτικού, Καλαθοφόρου, Πλυντηρίου και Πλυστικού, Φορτωτών (JCB) κ.α.

Και στο προσωπικό της καθαριότητας του κλάδου Εργατών Καθαριότητας συναντάμε το ίδιο πρόβλημα. Η υπάρχουσα πρόβλεψη για την παροχή Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.), δεν διαχωρίζει την ακριβής απασχόληση. Δηλαδή παρέχονται τα ίδια Μ.Α.Π. στον Εργάτη Απορριμματοφόρου με τον Εργάτη Οδοκαθαρισμού.

Το ίδιο συμβαίνει και με τον κλάδο των Υδραυλικών. Στους Δήμους συναντάμε Υδραυλικούς ως συντηρητές υδραυλικών εγκαταστάσεων κτιρίων,Υδραυλικούς Αποχέτευσης, Υδραυλικούς Δικτύων Ύδρευσης, Υδραυλικούς Πρασίνου κ.α.

Παρόμοια επίσης περίπτωση είναι αυτή του κλάδου των Ηλεκτρολόγων. Στους Ο.Τ.Α. Α΄ Βαθμού απασχολούνται Ηλεκτρολόγοι ως συντηρητές Δημοτικού Φωτισμού και ως συντηρητές ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων των Δημοτικών κτιρίων και υποδομών.

·         Επιπλέον, ειδικότητες που δεν αναφέρονται στις ισχύουσες διατάξεις είναι αυτές των Καταμετρητών Υδρομέτρων Δικτύου ύδρευσης, των Ψυκτικών και των εργαζόμενων στις Δομές Περισυλλογής και Προστασίας Αδέσποτων Ζώων.

Δεν υπάρχει πρόβλεψη για την παροχή εξειδικευμένων Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) στις καθαρίστριες κτιρίων/γραφείων, στο προσωπικό των μαγειρείων (Μάγειρες/σες, Βοηθοί Μαγείρων, Λαντζέρηδες, Τραπεζοκόμοι κ.α.), στο Νοσηλευτικό προσωπικό και στους Κηπουρούς που χρησιμοποιούν κοπτικά μηχανήματα, όπως, αντιολισθητικά παπούτσια εργασίας (σαμπό), Ιατρικές ποδιές,ποδιές για τις Καθαρίστριες και το προσωπικό των μαγειρείων, σκούφοι μαγείρων, γάντια αυξημένης μηχανικής και διατρητικής αντοχής κ.α.

·         Απαραίτητη κρίνεται η ενημέρωση των υπηρεσιών και των εργαζομένων των Δήμων, για την χρησιμότητα της παροχής του Γάλακτος καθώς και για τον τρόπο κατανάλωσης του.

·         Κατάργηση της υποχρέωσης προμήθειας του Γάλακτος των δικαιούχων εργαζόμενων μαζί με τις λοιπές προμήθειες τροφίμων των Δήμων (Παιδικών Σταθμών, Κ.Α.Π.Η. κ.α.).

Με το ισχύον καθεστώς προμηθειών των Ο.Τ.Α., οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην προμήθεια Γάλακτος είναι ακόμη μεγαλύτερες ενώ ταυτόχρονα έχουν καταγραφεί και αρκετά λάθη (ποσότητες, δικαιούχοι κ.α.).

·         Θέσπιση υποχρεωτικών χρονικών ορίων για την διεκπεραίωση όλων των απαραίτητων διαδικασιών για την προμήθεια του Γάλακτος των δικαιούχων εργαζόμενων, με καταληκτική ημερομηνία την 30η Νοεμβρίου του προηγούμενου έτους χορήγησής του, έτσι ώστε την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους να ξεκινά άμεσα η παροχή του, αποκλείοντας έτσι μεγάλα χρονικά διαστήματα καθυστερήσεων και μη παροχής του.

·         Χρειάζεται επίσης τροποποίηση του υπάρχοντος Θεσμικού πλαισίου Προμηθειών των Ο.Τ.Α., καθώς στις περιπτώσεις όπου υποβάλλονται ενστάσεις από τους Προμηθευτές κατά των διαγωνιστικών διαδικασιών, παρατηρούνται τραγικές καθυστερήσεις ή ακόμη και μη παροχή των Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) στους εργαζόμενους.

·         Κατάργηση της παροχής Γάλακτος τύπου εβαπορέ (στην περίπτωση που γίνουν αποδεκτά και εφαρμοστούν τα παραπάνω) στους δικαιούχους εργαζόμενους καθώς, αρχικά δεν ωφελεί πουθενά στην προστασία της Υγείας των εργαζομένων και στη συνέχεια ο μοναδικός σκοπός χορήγησής του είναι για να καλύψει την ανεπάρκεια και την αμέλεια των Δήμων να παρέχουν φρέσκο Γάλα τον κατάλληλο χρόνο, δηλαδή, σε καθημερινή βάση και καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους και της παροχής εργασίας. Να τονίσουμε ότι στις περισσότερες περιπτώσεις παροχής Γάλακτος τύπου εβαπορέ, η ποιότητά του είναι επιεικώς απαράδεκτη!

ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ – ΙΑΤΡΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

·         Απαραίτητος, σημαντικός και όχι τυπικός, ο επιστημονικός ρόλος τόσο του Τεχνικού Ασφαλείας (Τ.Α.) όσο και του Ιατρού Εργασίας (Ι.Ε.). Αρκεί, αρχικά, ναυπάρχουν στους χώρους εργασίας και στη συνέχεια να λειτουργούν με απόλυτη ανεξαρτησία από την εκάστοτε Δημοτική Αρχή.

Για το λόγο αυτό και σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς, στην συντριπτική πλειοψηφία των Δήμων, προσλαμβάνονται Τεχνικοί Ασφαλείας (Τ.Α.) και Ιατροί Εργασίας (Ι.Ε.) ως εξωτερικοί συνεργάτες με ετήσιες συμβάσεις παροχής εργασίας ή συμβάλλονται με Εταιρείες που παρέχουν σχετικό έργο.

Και στις δύο περιπτώσεις παρατηρείται αρκετά συχνά το φαινόμενο σημαντικών καθυστερήσεων στην ανανέωση των συμβάσεων, η ποιότητα του παρεχόμενου έργου από τους Εξωτερικούς Συνεργάτες να είναι επιεικώς χαμηλή, το ωράριο παρουσίας τους στους χώρους εργασίας, όπως έχει αναλόγως διαμορφωθεί, να μην τηρείται και να αναπτύσσονται, σε μεγάλο βαθμό, «πελατειακές» σχέσεις με τις Διοικήσεις των Δήμων.

Στις περιπτώσεις που συνεχίσουν να προσλαμβάνονται με αυτόν τον τρόπο, πρέπει απαραίτητα να καθιερωθεί αυστηρός έλεγχος τήρησης των προβλεπόμενων, με την άμεση εμπλοκή και επίβλεψη της Επιτροπής Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων (Ε.Υ.Α.Ε) ή των Εκπροσώπων των Εργαζομένων και όχι αποκλειστικά με ευθύνη της Διοίκηση του Δήμου, όπως ισχύει σήμερα.

Ταυτόχρονα, απαραίτητη είναι και η αύξηση του προβλεπόμενου χρόνου απασχόλησής τους στους χώρους εργασίας με την υποχρέωση παρουσίας του Τεχνικού Ασφαλείας (Τ.Α.) και του Ιατρού Εργασίας (Ι.Ε.) τις εργάσιμες ώρες και ημέρες, όταν δηλαδή οι Δημοτικές υπηρεσίες βρίσκονται στην αιχμή λειτουργίας τους και όχι τις απογευματινές ώρες ή τα Σάββατα όπως, δυστυχώς, συμβαίνει αρκετά συχνά σήμερα.

Επίσης, υποχρεωτική πρέπει να είναι η παρουσία του Τεχνικού Ασφαλείας (Τ.Α.) και τις νυχτερινές ώρες (22:00 – 06:00) στις Υπηρεσίες που λειτουργούν οργανωμένα (όχι μεμονωμένες περιπτώσεις) σε νυχτερινή βάρδια.

·         Σύσταση αυτοτελών Γραφείων Υγείας και Ασφάλειας της Εργασίας στους Οργανισμούς Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.) των Δήμων, υπαγόμενα απ΄ ευθείας στον Δήμαρχο που πρέπει να έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα και ευθύνη διαφύλαξης της Υγείας και της Ασφάλειας των εργαζομένων χωρίς το δικαίωμα μεταβίβασης της αρμοδιότητας σε άλλο Αιρετό ή μη πρόσωπο.

·         Πρόσληψη μόνιμων Τεχνικών Ασφαλείας (Τ.Α.) και Ιατρών Εργασίας (Ι.Ε.) με σύσταση Οργανικών Θέσεων στους Οργανισμούς Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.) των Δήμων ανάλογα με τον πληθυσμό των εργαζομένων που απασχολούνται και σταδιακή κατάργηση της σύναψης συμβάσεων παροχής εργασίας με Εξωτερικούς Συνεργάτες.

·         Κατάργηση της δυνατότητας ανάθεσης παράλληλων καθηκόντων Τεχνικών Ασφαλείας (Τ.Α.)στους εργαζόμενους των Δήμων.

·         Υποχρεωτική συμμετοχή τόσο του Τεχνικού Ασφαλείας (Τ.Α.) όσο και του Ιατρού Εργασίας (Ι.Ε.) σε όλες τις διαδικασίες προμήθειας των Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) και του Γάλακτος για τους δικαιούχους εργαζόμενους.Αρχικά στη σύνταξη και θεώρηση των Μελετών για την ορθή καταγραφή και αξιολόγηση των προδιαγραφών των Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) τηρώντας ταυτόχρονα αυστηρό προγραμματισμό και χρονοδιαγράμματα για την έγκαιρη προμήθειά τους και στη συνέχεια, συμμετοχή τους τόσο στις Επιτροπές Αξιολόγησης των προσφορών όσο και στις Επιτροπές Παραλαβής των ειδών.

·         Υποχρεωτική πρέπει να είναι η κοινοποίηση του Βιβλίου Συμβάντων όπου καταγράφονται από τον Τεχνικό Ασφαλείας (Τ.Α.) και τον Ιατρό Εργασίας (Ι.Ε.) περιστατικά ή προτάσεις και υποδείξεις για την επίλυση προβλημάτων που διαπιστώνονται στους χώρους εργασίας, στην Επιτροπή Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων (Ε.Υ.Α.Ε.) ή στους Εκπροσώπους των Εργαζομένων, όπου θα λαμβάνουν γνώση των όποιων συμβάντων ενυπόγραφα και παράλληλη κοινοποίηση των υποδείξεων στους αρμόδιους Υπηρεσιακούς παράγοντες με την μορφή εγγράφου, υπογεγραμμένο από τον Τεχνικό Ασφαλείας (Τ.Α.) ή τον Ιατρό Εργασίας (Ι.Ε.), διασφαλίζοντας πάντα το Ιατρικό Απόρρητο. Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, πρόσβαση στο συγκεκριμένο Βιβλίο έχει μόνο ο Δήμαρχος!

·         Οι Βεβαιώσεις καταλληλότητας των εργαζομένων για την εκτέλεση των καθηκόντων της ειδικότητάς τους, που χορηγείται από τον Ιατρό Εργασίας (Ι.Ε.), να κοινοποιείται υποχρεωτικά,εκτός από τον ενδιαφερόμενο εργαζόμενο και στους Προϊσταμένους των Διευθύνσεων ή Τμημάτων που ανήκει ο εργαζόμενος, καθώς και στην Ε.Υ.Α.Ε., διασφαλίζοντας πάντα το Ιατρικό Απόρρητο.

·         Να υπάρξει πρόβλεψη, η πραγματοποίηση των εξετάσεων Προληπτικής Ιατρικής και του Εμβολιασμού των δικαιούχων εργαζόμενων, να μπορεί να γίνεται με άμεση παραπομπή των εργαζομένων από τον Ιατρό Εργασίας (Ι.Ε.) μέσω του Ε.Σ.Υ. με μηδενική συμμετοχή του εργαζόμενου, όπως επίσης και μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών μεταξύ Δήμων και Ιδιωτικών Διαγνωστικών Κέντρων με την αυστηρή επίβλεψη του Ιατρού Εργασίας (Ι.Ε.).

Στις περιπτώσεις που δεν θα πραγματοποιούνται σε ετήσια βάση, δεν θα χορηγείται Βεβαίωση Καταλληλότητας εργασίας από τον Ιατρό Εργασίας (Ι.Ε.) στους εργαζόμενους.

·         Πρέπει επίσης να προβλεφθεί η δυνατότητα συνταγογράφησης φαρμάκων από τους Ιατρούς Εργασίας (Ι.Ε.) όπως και η περαιτέρω παραπομπή των εργαζομένων σε εξειδικευμένες Ιατρικές Εξετάσεις, πέραν των εξετάσεων Προληπτικής Ιατρικής, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο και αναγκαίο για τον ολοκληρωμένο έλεγχο της κατάστασης της Υγείας τους.

·         Υποχρεωτικός έλεγχος από τον Ιατρό Εργασίας (Ι.Ε.) κάθε νεοπροσλαμβανόμενου εργαζόμενου όλων των ειδικοτήτων και έκδοση Βεβαίωσης Καταλληλότητας ή προσωρινή αλλαγή θέσης, πριν την ανάληψη των κύριων καθηκόντων του.

·         Απαραίτητη είναι η δημιουργία και ύπαρξη κατάλληλων χώρων εξέτασης και παροχής Πρώτων Βοηθειών στους χώρους εργασίας με τη μορφή ενός κατάλληλα εξοπλισμένου μικρού Ιατρείου, όπου ο Ιατρός Εργασίας (Ι.Ε.) θα μπορεί να παρέχει το έργο του ανεμπόδιστα, με ασφάλεια και εμπιστευτικότητα.

·         Υποχρεωτική τοποθέτηση Φαρμακείων σε όλους τους χώρους εργασίας και ταΔημοτικά Οχήματα.

·         Υποχρεωτική δημιουργία αποδυτήριων χώρων με ερμάρια ενδυμάτων-υποδημάτων, έτσι ώστε οι εργαζόμενοι, κατά την προσέλευση και την αποχώρησή τους, να αντικαθιστούν τα ρούχα εργασίας με καθαρά ρούχα για τη μετάβαση τους από και προς την οικία τους, αποφεύγοντας έτσι τη μεταφορά ρυπογόνων ή μολυσματικών παραγόντων στα Μέλη της οικογένειάς τους.

·         Υποχρεωτική τοποθέτηση απινιδωτή και οξυγόνου σε προκαθορισμένα σημεία σε κτίρια των Δήμων με παράλληλη εκπαίδευση στη χρήση τους τόσο των Μελών της Επιτροπής Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων (Ε.Υ.Α.Ε.) όσο και Υπηρεσιακών παραγόντων.

ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

·         Δημιουργία ενός πρότυπου σχεδίου Γραπτής Εκτίμησης Επαγγελματικού Κινδύνου και υποχρεωτικής εφαρμογής και συμπλήρωσής του από όλους τους Δήμους.

·         Αναγνώριση των Εργατικών Ατυχημάτων και στο προσωπικό των Ο.Τ.Α. Α΄ Βαθμού με σχέση Εργασίας Δημοσίου Δικαίου, όπως ισχύει στο προσωπικό με σχέση Εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου.

·         Πλήρη καταγραφή και αναγνώριση των Επαγγελματικών Ασθενειών των εργαζομένων στους Δήμους καθώς και των αλλαγών θέσεων (μόνιμες ή προσωρινές)που προτείνονται από τον Ιατρό Εργασίας (Ι.Ε.) λόγω προβλημάτων υγείας.

·         Μέτρηση, καταγραφή και αντιμετώπιση όλων των παραγόντων που μπορεί να προκαλέσουν εργασιακό άγχος το οποίο, με τη σειρά του, προκαλεί σοβαρές βλάβες στην υγεία των εργαζομένων. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας με την εφαρμογή των μνημονιακών Νόμων, τα τεράστια οικονομικά προβλήματα που έχουν προκαλέσει στους εργαζόμενους και την τραγική έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού στους Ο.Τ.Α., έχουν αυξηθεί δραματικά οι δείκτες των ποσοστών του εργασιακού άγχους και της εργασιακής εξουθένωσης, με αποτέλεσμα τις σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία των εργαζομένων.

·         Καταγραφή και δημοσιοποίηση όλων των παραβάσεων της Νομοθεσίας για την προστασία της Υγείας και της Ασφάλειας των εργαζομένων που διαπιστώνονται στους Δήμους.

·         Άμεση διακοπή της παροχής εργασίας όταν διαπιστώνονται παραβάσεις του Νόμου για την προστασία της Υγείας και της Ασφάλειας των εργαζομένων ή όταν δεν χορηγούνται τα απαραίτητα Μέσα Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.), κατόπιν παρέμβασης του Τεχνικού Ασφαλείας (Τ.Α.), του Ιατρού Εργασίας (Ι.Ε.) ή της Επιτροπής Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων (Ε.Υ.Α.Ε.).

·         Ενίσχυση με ανθρώπινο δυναμικό του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.) του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

·         Εντατικοποίηση των ελέγχων των Επιθεωρητών Εργασίας σε θέματα Υγείας και Ασφάλειας στους χώρους εργασίας των Δήμων όλης της χώρας τόσο στα αμαξοστάσια και στα εξωτερικά συνεργεία όσο και στα Δημοτικά κτίρια που λειτουργούν τις περισσότερες φορές κάτω από άθλιες συνθήκες εργασίας με σοβαρές ελλείψεις και παραβάσεις των διατάξεων του Κώδικα Υγιεινής και Ασφάλειας (κατάλληλοι χώροι γραφείων και υποδοχής επισκεπτών, πρόσβαση Α.Μ.Ε.Α., απουσία συστημάτων πυρόσβεσης, μη ύπαρξη εξόδων κινδύνου, έλλειψη ψύξης και θέρμανσης, έλλειψη παροχής πόσιμου νερού, παλαιωμένες και καταστραμμένες ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις κ.α.).

·         Αυστηροποίηση των προστίμων που βεβαιώνονται από τους Επιθεωρητές κατόπιν διαπίστωσης παραβάσεων της Νομοθεσίας περί Υγείας και Ασφάλειας.

·         Κοινοποίηση των αποτελεσμάτων ελέγχων των Δήμων από τους Επιθεωρητές στο Υπουργείο Εσωτερικών, στον αρμόδιο Εισαγγελέα και στην Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.

·         Πειθαρχική και ποινική δίωξη των Δημάρχων, όταν αποδεδειγμένα και συνεχώς παραβιάζουν την Νομοθεσία και σημειώνονται Εργατικά Ατυχήματα, μικρά ή μεγάλα, στους χώρους ευθύνης τους.

·         Υποχρεωτική αρχική 10ήμερη εκπαίδευση των εργαζομένων που προσλαμβάνονται στους Δήμους, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο σε συνεργασία του Τεχνικού Ασφαλείας (Τ.Α.), του Ιατρού Εργασίας (Ι.Ε.) και των υπηρεσιακών παραγόντων και την υποχρεωτική έκδοση Βεβαίωσης Καταλληλότητας Εργασίας πριν την ανάληψη καθηκόντων και την παροχή οποιασδήποτε εργασίας.

·         Υποχρεωτική συνεχή εκπαίδευση (ετήσια ή διετής) των εργαζομένων στους Δήμους σε θέματα προστασίας της Υγείας και της Ασφάλειας με τη συμβολή του Τεχνικού Ασφαλείας ( Τ.Α.), του Ιατρού Εργασίας (Ι.Ε.), της Επιτροπής Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων (Ε.Υ.Α.Ε.) και του Ελληνικού Ινστιτούτου Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας ( ΕΛ.ΙΝ.Υ.Α.Ε.).

·         Παροχή κινήτρων και επιβράβευση των Δήμων που τηρούν και εφαρμόζουν τις διατάξεις για την προστασία της Υγείας και της Ασφάλειας και μηδενίζουν τα εργατικά ατυχήματα σε ετήσια βάση.

·         Δημιουργία και υποχρεωτική εφαρμογή ενός πρότυπου Κανονισμού Καθαριότητας με προσθήκη θεμάτων για την προστασία της Υγείας και Ασφάλειας των εργαζομένων.

Παράδειγμα, υποχρεωτική εφαρμογή και λειτουργία νέων συστημάτων ασφαλείας όπως βαλβίδες ορίου ανώτατης ταχύτητας στα απορριμματοφόρα οχήματα καθ΄ όλη την διάρκεια της αποκομιδής, λειτουργία των φάρων σήμανσης καθ΄ όλη την διάρκεια της αποκομιδής ημέρα ή νύχτα, κατάργηση της όπισθεν ταχύτητας όταν το σκαλοπάτι των εργατών καθαριότητας είναι ανοιχτό, τοποθέτηση προβολέων στο πίσω μέρος των απορριμματοφόρων οχημάτων, τοποθέτηση ηλεκτρονικού συστήματος παρακολούθησης της αποκομιδής με κάμερες στο πίσω μέρος του απορριμματοφόρου οχήματος και οθόνης στην καμπίνα του οδηγού, αναβάθμιση του στόλου των απορριμματοφόρων και γενικά των οχημάτων των Δήμων με νέα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας όπως ABS, ESP κ.α.

·         Επανεξέταση της τοποθέτησης των κάδων απορριμμάτων στους δρόμους των πόλεων, με νέες μελέτες δίνοντας ιδιαίτερη βάση σε δεδομένα κυκλοφορίας των οχημάτων. Απομάκρυνση όλων των κάδων απορριμμάτων από Λεωφόρους και δρόμους ταχείας κυκλοφορίας οχημάτων. Απομάκρυνσή τους από «τυφλά» σημεία δρόμων όπου η ορατότητα από διερχόμενο όχημα είναι περιορισμένη (ανηφόρες, στροφές, πυκνή βλάστηση κ.α.)

·         Υποχρεωτική προληπτική συντήρηση των οχημάτων και μηχανημάτωντωνΔήμων και έλεγχος από το Κ.Τ.Ε.Ο., τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο και χωρίς καμία εξαίρεση (νησιά, ορεινοί και απομακρυσμένοι Δήμοι, κ.λπ.).

·         Επίσπευση των διαδικασιών πρόσληψης συγγενούς Α΄ Βαθμού θανόντος εργαζόμενου εν ώρα υπηρεσίας. Έχουν σημειωθεί καθυστερήσεις που φτάνουν και τα δύο (2) έτη.

Τέλος, η ΠΟΕ-ΟΤΑ σημειώνει πως δυστυχώς και από την πλευρά των εργαζομένων, διαπιστώνεται αρκετές φορές αδιαφορία και έλλειψη γνώσης στα θέματα χρήσης των Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) και γενικότερα σε θέματα που αφορούν στην προστασία της Υγείας και της Ασφάλειας στους χώρους εργασίας, όπως και στη μη συγκρότηση και λειτουργία των Επιτροπών Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων (Ε.Υ.Α.Ε.).

Πρέπει λοιπόν να θεσμοθετηθεί η υποχρεωτική συγκρότηση των Ε.Υ.Α.Ε. από τους εργαζόμενους και η συνεχής εκπαίδευση των Μελών τους, των Εκπροσώπων των εργαζομένων και των υπηρεσιακών παραγόντων, στα θέματα αυτά, σε συνεργασία με το Ελληνικό Ινστιτούτο Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας (ΕΛ.ΙΝ.Υ.Α.Ε.) και να καταλογίζονται ευθύνες στους Προϊσταμένους των Διευθύνσεων, των Τμημάτων και στο Εποπτικό προσωπικό αυτών, όταν αποδεδειγμένα και επανειλημμένα διαπιστώνεται η μη τήρηση των κανόνων Ασφαλείας και η μη χρήση των Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) από τους εργαζόμενους, όταν αυτά τους έχουν χορηγηθεί.