Αρχική EDITORIAL Περιβαλλοντικές “βόμβες” στην Αγία Παρασκευή. Της Λένας Μαρκή

Περιβαλλοντικές “βόμβες” στην Αγία Παρασκευή. Της Λένας Μαρκή

Η Αγία Παρασκευή γεμάτη με εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα.

Αντιαισθητική εικόνα & εστίες μόλυνσης.

οδός Τέλου Άγρα 2 copyοδός Τέλου Άγρα

Γράφει η Λένα Μαρκή

     Στο έντονο πρόβλημα που δημιουργείται από τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα σε κεντρικούς αλλά και στενούς δρόμους, τα οποία δυσχεραίνουν την κυκλοφορία των οχημάτων και τεντώνουν τα νεύρα των οδηγών, έρχεται να προστεθεί και το πλήθος των εγκαταλελειμμένων οχημάτων. Αυτοκίνητα παρατημένα σε δρόμους και πεζοδρόμια σε όλη την πόλη, που πληθαίνουν λόγω αδυναμίας των ιδιοκτητών τους να ανταπεξέλθουν στα έξοδα συντήρησης ή επισκευής, στην πληρωμή των ασφαλίστρων και των τελών κυκλοφορίας.
Σε μια πρόχειρη έρευνα στην Αγία Παρασκευή σημείωσα περί τα 45 αυτοκίνητα και από τα οποία παραθέτω έναν μικρό ενδεικτικό αριθμό φωτογραφιών. Ορισμένα από αυτά βρίσκονται στο ίδιο σημείο για χρόνια, άλλα έχουν εγκαταλειφτεί πρόσφατα μετά την παράδοση των πινακίδων και άλλα παραμένουν στο ίδιο σημείο για μήνες «φορώντας» πλαστές πινακίδες!
Το ζήτημα αυτό είναι πολυδιάστατο. Δεν αποτελεί μόνο ζήτημα αισθητικού ενδιαφέροντος και παρεμπόδισης της κυκλοφορίας (ορισμένα είναι παρκαρισμένα πάνω σε πεζοδρόμια μην αφήνοντας ελεύθερο σημείο διέλευσης για τους πεζούς), αλλά αποτελεί ζήτημα περιβαλλοντικό και ασφαλείας.
Ορισμένα εξ αυτών γίνονται αιτία πρόκλησης ατυχημάτων και εμπόδιο στη διέλευση πυροσβεστικών οχημάτων και απορριμματοφόρων.
Ωστόσο, η κρισιμότητα της κατάστασης που θα έπρεπε να ληφθεί πολύ σοβαρά υπόψη τόσο από τους ιδιοκτήτες των «αφημένων στην τύχη τους» Ι.Χ., όσο και από τις αρμόδιες υπηρεσίες που αναλαμβάνουν την απόσυρση των εν λόγω οχημάτων, άπτεται στην επικινδυνότητα που ενέχουν για τη δημόσια υγεία. Τα αυτοκίνητα αυτά αποτελούν περιβαλλοντικές «βόμβες» μέσα στην πόλη! Αποτελούν εστίες μόλυνσης λόγω της συσσώρευσης απορριμμάτων από την ακινησία και σημαντική πηγή δημιουργίας αποβλήτων με σοβαρές ρυπαντικές επιπτώσεις (σκουριές, λάδια, υγρά φρένων). Αξίζει να σημειωθεί ότι από κάθε ανακυκλωμένο όχημα το περιβάλλον γλιτώνει 10 κιλά ορυκτελαίων, 40 κιλά εύφλεκτων ελαστικών, 7 κιλά μολύβδου, 6 κιλά ψευδαργύρου και 1 κιλό αμιάντου. Ο δε Δήμος κερδίζει περίπου 51€ ανά όχημα.
Όμως άξια προσοχής είναι η απροθυμία των ίδιων των ιδιοκτητών να συνεργαστούν. Χαρακτηριστικό είναι πως μόλις αντικρύσουν την ειδοποίηση, μετακινούν το όχημα σε άλλο σημείο όπου το εγκαταλείπουν εκ νέου … ή απλά αφαιρούν το χαρτάκι με σκοπό να κερδίσουν χρόνο!
Όταν λοιπόν οι ιδιοκτήτες δεν συμμορφώνονται πρέπει να αναλάβει ο Δήμος. Σύμφωνα με τον νέο κανονισμό καθαριότητας του Δήμου Αγίας Παρασκευής η εγκατάλειψη οχημάτων με ή χωρίς πινακίδα κυκλοφορίας, τροχόσπιτα, βάρκες, τα οποία ρυπαίνουν τον χώρο επισύρει πρόστιμο 800 € συν τα έξοδα μεταφοράς.
Οπότε έχουμε 800€ πρόστιμο + 51€ από την ανακύκλωση = 851€ όφελος για το Δήμο/όχημα.
Μήπως ο Δήμος πρέπει να αρχίσει την περισυλλογή; Ίσως ο μόνος τρόπος συμμόρφωσης των ιδιοκτητών να είναι η πληρωμή προστίμου. Και ίσως είναι ο μόνος τρόπος προστασίας του περιβάλλοντος από αυτό το λυπηρό και ανησυχητικά αυξανόμενο φαινόμενο. Ο Δήμος θα πρέπει να συνεχίσει την προσπάθεια που γινόταν τα προηγούμενα χρόνια και ίσως να ζητήσει τη συνδρομή των πολιτών και του τοπικού Τύπου για την ανακάλυψη αυτών των μολυσματικών παγίδων.
Πληροφοριακά να σημειώσουμε ότι απελευθερώνεται μία νέα θέση πάρκινγκ με κάθε δύο αυτοκίνητα που απομακρύνονται. Επίσης στην τριετία 2010 – 2013 οι δημοτικές αρχές συνέλεξαν από τους δρόμους όλης της Ελλάδας και έδωσαν για ανακύκλωση 25.734 εγκαταλειμμένα αυτοκίνητα με βάση στοιχεία από την ΕΔΟΕ (Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος).
Το συμπέρασμα είναι πως η εγκατάλειψη οχημάτων μέσα στην πόλη είναι πολυσήμαντο γεγονός. Αφαιρούνται πολύτιμοι χώροι στάθμευσης σε μια εποχή που τους αναζητούμε εντατικά και οι δρόμοι μετατρέπονται σε «νεκροταφεία» αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα αφ’ ενός μια αισθητικά άσχημη εικόνα της πόλης και αφ’ ετέρου δημιουργία εστιών μόλυνσης και επικινδυνότητας για τους πολίτες. Επιβάλλεται να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα αντιμετώπισης του φαινομένου.

οδός Αφροδίτης 1 copy2οδός Αφροδίτης

Πότε θεωρείται ένα όχημα εγκαταλελειμμένο

Για να θεωρηθεί ένα όχημα εγκαταλελειμμένο θα πρέπει να πληροί μία από τις παρακάτω προϋποθέσεις:
• Να είναι εγκαταλελειμμένο σε δημόσιους, δημοτικούς ή κοινοτικούς δρόμους, στους οποίους απαγορεύεται η στάθμευση, για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από 30 ημέρες
• Να είναι εγκαταλελειμμένο σε άλλους δημόσιους, δημοτικούς ή κοινοτικούς ή λιμενικούς κοινόχρηστους ή μη χώρους και οδούς για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από 90 ημέρες, και χωρίς την άδεια της αρμόδιας Αρχής
• Να είναι εγκαταλελειμμένο σε ιδιωτικούς χώρους χωρίς τη συγκατάθεση του ιδιοκτήτη του χώρου
• Να αποτελεί γενικά κίνδυνο για το περιβάλλον, την υγεία και την ασφάλεια των κατοίκων, καθώς και για τη δημόσια ή ιδιωτική περιουσία, ιδίως όταν λόγω της κατάστασης στην οποία βρίσκεται δεν δύναται να ανταποκριθεί στον σκοπό για τον οποίο προορίζεται.

οδός Ανδριανου copyοδός Ανδριανού

Χωρίς κόστος

Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων είναι υποχρεωμένοι να τα μεταφέρουν και να τα παραδίδουν οι ίδιοι, χωρίς κανένα κόστος, σε εγκεκριμένα σημεία συλλογής, τα οποία πρέπει να είναι συμβεβλημένα με εγκεκριμένα συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης, απ’ όπου και θα πάρουν το απαραίτητο πιστοποιητικό καταστροφής, το μόνο νόμιμο έγγραφο για την αποταξινόμηση του αυτοκινήτου. Ήδη, αυτά τα παροπλισμένα αυτοκίνητα, όπως και πολλά άλλα προϊόντα που φτάνουν στο τέλος του κύκλου ζωής τους, καθίστανται πηγή πρώτων υλών, εξαρτημάτων και ανταλλακτικών. Στο πλαίσιο της κοινοτικής οδηγίας, μάλιστα, η επαναχρησιμοποίηση και αξιοποίηση αυτή έπρεπε μέχρι την 1η Ιανουαρίου του 2015 να φτάνει τουλάχιστον το 95% κατά μέσο βάρος ανά όχημα και η επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση να φτάνει το 85%.

οδός Αφροδίτης 2 copy2οδός Αφροδίτης (πλήρης κατάληψη πεζοδρομίου)

Κανονισμός Καθαριότητας Δήμου Αγίας Παρασκευής (περί εγκαταλελειμμένων οχημάτων)

ΑΡΘΡΟ 7, σελ. 19
7.       Ανακύκλωση Αυτοκινήτων: Σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα υπ’ αριθμόν 116 (ΦΕΚ Α´ 81/04) «Μέτρα, όροι και πρόγραμμα για την εναλλακτική διαχείριση των οχημάτων στο τέλος του κύκλου ζωής τους, των χρησιμοποιημένων ανταλλακτικών τους και των απενεργοποιημένων καταλυτικών μετατροπέων» και με την υπ’ αριθμόν 105136/ΦΕΚ Β’ 907/04 Υπουργική Απόφαση του ΥΠΕΧΩΔΕ, εγκρίθηκε το Σύστημα Συλλογικής Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ). Οι ιδιοκτήτες παλαιών αυτοκινήτων που έχουν αποφασίσει να μην τα ξαναχρησιμοποιήσουν και επιθυμούν να καταθέσουν μόνιμα τις πινακίδες τους, ώστε να μην επιβαρύνονται άλλο με τα διάφορα κόστη (τέλη κυκλοφορίας, ασφάλεια, κ.λπ.), είναι υποχρεωμένοι μόνοι τους να παραδίδουν τα οχήματά τους σε κάποιο πιστοποιημένο Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης και να λαμβάνουν βεβαίωση παραλαβής. Η παράδοση των παλαιών αυτοκινήτων ολοκληρώνεται με την έκδοση του πιστοποιητικού καταστροφής, το οποίο αποτελεί το μόνο νόμιμο έγγραφο για την αποταξινόμηση του οχήματος.

οδός Αφροδίτης 3 copyοδός Καραϊσκάκη

ΑΡΘΡΟ 30, σελ. 24
1.      Τα αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, λοιπά οχήματα, σκάφη αναψυχής, τρέιλερ και μηχανήματα πάσης μορφής, όπως ορίζονται στο άρθρο 6 παρ. 3δ, τα οποία βρίσκονται σταθμευμένα για περισσότερο από έναν (1) μήνα στο ίδιο σημείο, θεωρούνται ότι αποτελούν στερεά απόβλητα και ο ιδιοκτήτης τους οφείλει να τα απομακρύνει αμέσως. Εφόσον διαπιστωθεί η παράβαση από τα όργανα του Δήμου ειδοποιείται σχετικά ο ιδιοκτήτης και αν εξακολουθεί η στάθμευση θεωρείται κατάληψη κοινοχρήστου χώρου και ισχύουν οι διατάξεις του Νόμου 1080/80.
2.      Η διαδικασία περισυλλογής ενός εγκαταλελειμμένου οχήματος έχει ως εξής:

α) Η αρμόδια υπηρεσία εντοπίζει το εγκαταλελειμμένο όχημα και επικολλά αυτοκόλλητη ειδοποίηση απομάκρυνσης. Η καταστροφή ή η αποκόλληση του ειδικού σήματος αποτελεί παράβαση και επισύρει πρόστιμο.
β) Το όχημα, εφόσον δεν φέρει πινακίδες απομακρύνεται μετά την πάροδο σαράντα πέντε (45) ημερών, ενώ όταν φέρει πινακίδες.* Οχήματα ή μηχανήματα, που μεταφέρονται από τους ιδιοκτήτες τους πριν τη λήξη της προθεσμίας σε παρακείμενη θέση στην ίδια περιοχή, θεωρείται ότι συμπλήρωσαν το χρόνο από την ημερομηνία της πρώτης καταγραφής και αποσύρονται.
γ) Τα εγκαταλελειμμένα οχήματα που περισυλλέγονται από τον Δήμο οδηγούνται προς ανακύκλωση. Σε κάθε περίπτωση, η εγκατάλειψη οχήματος ή μηχανήματος επί του οδοστρώματος ή σε άλλο κοινόχρηστο χώρο αποτελεί παράβαση και επισύρει πρόστιμο.

* αλλά δεν φέρει το σήμα τελών κυκλοφορίας, το απομακρύνουν μόλις περάσουν 90 μέρες. (Διευκρίνιση τμήματος που απουσιάζει από τον κανονισμό καθαριότητας του Δήμου).

Ανδ copyοδός Αλκαμένους

οδός Αφροδίτης 4 copy2οδός Αφροδίτης, (παρατημένο τροχόσπιτο κοντά σε στροφή, έχουμε κακιά πείρα!)

οδός Βορρά copy2οδός Βορρά

οδός Καραϊσκάκη copyοδός Καραϊσκάκη

οδός Σπάρτης copy2οδός Σπάρτης

οδός Τέλου Άγρα 1 copyοδός Τέλου Άγρα

 

—–

Το aparaskevi-images.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

Λάβετε ενεργά μέρος στην καθημερινή ενημέρωση του www.aparaskevi-images.gr , στέλνοντας φωτογραφίες, video, ή ένα μήνυμα στο  info@aparaskevi-images.gr
Ή μπείτε στην σελίδα μας στο Facebook  , ή στο Twitter

Απαγορεύεται καθ’ οιονδήποτε τρόπο η χρήση ή η αναπαραγωγή των άρθρων και των φωτογραφιών της ιστοσελίδας aparaskevi-images.gr, σε οποιοδήποτε μέσο χωρίς να αναγράφεται η πηγή προέλευσης. Η χρήση και η αναπαραγωγή αυτών για εμπορικούς σκοπούς απαιτεί την έγγραφη άδεια του ιδιοκτήτη και κατόχου των αντιστοίχων δικαιωμάτων.