Η πόλη και η πλατεία χρειάζονται … «ταυτότητα». Της Λένας Μαρκή

κλειστό κατάστημα 20150601_135551 copy

Γράφει η Λένα Μαρκή

Μια νυχτερινή βόλτα στον γειτονικό Χολαργό και μια ημερήσια στην παλιά Αθήνα με γέμισαν ερωτηματικά.


Τρία μπαράκια πάνω στον παράδρομο της Μεσογείων στο Χολαργό με «καταπληκτική» θέα το κτίριο της ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ και την κίνηση των οχημάτων στη λεωφόρο, ασφυκτιούσαν από ζωή και κίνηση. Όλα τα τραπέζια γεμάτα, δεν προλάβαινες να σηκωθείς και κάποιος καινούργιος πελάτης καθόταν στην καρέκλα!


Αντίθετα στο δικό μας κομμάτι της Μεσογείων επικρατεί απόλυτη ηρεμία. Έχοντας την μεγαλύτερη πλατεία του Βορείου Τομέα, αυτή της Αγίας Παρασκευής, θα περίμενε κανείς να συγκεντρώνεται εκεί η μεγαλύτερη νυχτερινή κίνηση με νεολαία αλλά και μεγαλύτερες ηλικίες τόσο από την Αγία Παρασκευή όσο και από τους διπλανούς Δήμους όπως το Χαλάνδρι, ο Χολαργός και ο Γέρακας, που στην ουσία δεν έχουν κάποια σημαντική ατραξιόν ώστε να υπερτερούν της πόλης μας. Όμως τόσο ο Χολαργός όσο και το Χαλάνδρι εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες που έχουν. Κύριο και καλύτερο εγχείρημα οι πεζοδρομήσεις οδών. Το Χαλάνδρι έχει πεζοδρομήσει όλους σχεδόν τους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους.


Στην Αγία Παρασκευή βρισκόμαστε στο στάδιο που ή κάνουμε όνειρα ή κλαίμε τη μοίρα μας. Ενέργεια καμία και προς ουδεμία κατεύθυνση!
Η κεντρική πλατεία παρακολουθεί τα καταστήματα της να κλείνουν το ένα μετά το άλλο, καταστήματα με ιστορία ετών στο χώρο τους, που δεν μπόρεσαν να αντέξουν στην οικονομική κρίση γιατί δεν είχαν από πουθενά βοήθεια.
Φωνές υπήρξαν πολλές τους τελευταίους μήνες, το ίδιο και ιδέες. Η προηγούμενη Δημοτική Αρχή του κ. Ζορμπά πέρασε από ΔΣ την πιλοτική πεζοδρόμηση τμήματος της οδού Γιαβάση μπροστά από τα καταστήματα. Η νέα Δημοτική Αρχή του κ. Σταθόπουλου στις προγραμματικές θέσεις της μιλούσε για «πεζοδρόμηση της οδού Γιαβάση από την οδό Ηρώων Πολυτεχνείου μέχρι την οδό Στρατηγού Τόμπρα, με στόχο τη διεύρυνση της κεντρικής πλατείας υπέρ των πεζών». Έγιναν προτάσεις για αξιοποίηση της πλατείας προς όφελος των κατοίκων ώστε να πάψει να είναι δημόσιο πάρκινγκ και τόπος συνάντησης εξτρεμιστικών στοιχείων. Έγιναν προτάσεις για τοποθέτηση από το Δήμο διαφημιστικών πινακίδων προς χρήση των καταστημάτων. Η ΓΣΕΒΕΕ  σε ημερίδες που πραγματοποιήθηκαν εδώ στο Δήμο μας παρουσίασε προτάσεις ενίσχυσης των καταστημάτων.


Λόγια και μόνο λόγια! Τίποτα δεν έχουμε δει να εφαρμόζεται από αυτά. Γιατί;

κλειστό κατάστημα20150601_135610 copy2

Πέρα από ένα φτωχό πανό με σύνθημα «στηρίζουμε τα καταστήματα της πόλης μας» δεν είδαμε κάτι άλλο. Για να στηρίξουμε τα καταστήματα, αυτά πρέπει να υπάρχουν και να υπάρχουν οι απαραίτητες προϋποθέσεις για να τα επισκεφθούμε. Φανταστείτε πεζοδρομημένη την Ηρώων Πολυτεχνείου και τη Γιαβάση γύρω από την πλατεία, τον κόσμο να περπατάει με τα παιδιά του, να κάθεται στα τραπεζάκια για ποτό ή φαγητό και να μην σκέφτεται ότι θα πεταχτεί το παιδί στο δρόμο και θα το πατήσει κανένα αυτοκίνητο, αλλά ότι θα παίζει ελεύθερο και ασφαλές! Πόσο δύσκολο είναι να πραγματοποιηθεί;
Σε όσες πλατείες ανά την Ελλάδα πεζοδρομήθηκαν έστω δύο από τις πλευρές τους, βγήκαν κερδισμένες.
Όφελος για τα καταστήματα που θα αυξηθεί η πελατεία τους, όφελος και για το Δήμο που έχοντας περισσότερο χώρο για τραπεζοκαθίσματα προς διάθεση, θα αυξήσει και τα έσοδα του. Έτσι όμως ο Δήμος θα έχει και τη δυνατότητα να μειώσει τα τέλη για τη χρήση του χώρου, γιατί δεν είναι δυνατόν να πληρώνει ένα κατάστημα 88-95€/τ.μ. όταν στην ουσία δουλεύει και εισπράττει 3-4 μήνες το χρόνο.
Αφού εξασφαλιστούν οι προϋποθέσεις θα μπορέσουν τότε οι επιχειρηματίες της πλατείας να κινηθούν πιο δημιουργικά και να τραβήξουν τον κόσμο στην Αγία Παρασκευή. Με λογικές τιμές, με ευπαρουσίαστους και προσεγμένους χώρους, με ευγενική και γρήγορη εξυπηρέτηση, με διάφορα events (π.χ. μουσικές βραδιές, πάρτυ), θα μετατραπούν σε πόλους έλξης. Είναι κάποια μικρά tips που δεν κοστίζουν αλλά κάνουν τη διαφορά. Για παράδειγμα μαζί με τον καφέ ένα μικρό χειροποίητο κέρασμα (κέικ, μπισκότο, κρουασανάκι κλπ) δίνει ταυτότητα και προκαλεί εντύπωση ώστε να συζητηθεί το κατάστημα και να το επισκεφτούν περισσότεροι πελάτες, έστω κι από περιέργεια.


Το άσχημο είναι ότι χάσαμε προ πολλού ένα σημαντικό πλεονέκτημα που θα βοηθούσε την ανάπτυξη της περιοχής. Έναν σταθμό του Μετρό! Ρίχτε μια ματιά στο σταθμό του Αμαρουσίου και του Αιγάλεω που στην γύρω περιοχή ξεπετάχθηκε μια σειρά καταστημάτων τα οποία κάνουν χρυσές δουλειές. Είναι τυχαίο ότι οι επιχειρήσεις που σας ανέφερα πιο πάνω στην περιοχή του Χολαργού βρίσκονται δίπλα στο σταθμό του Μετρό Χολαργού;


Όμως αν η κεντρική πλατεία αντιμετωπίζει μείζον πρόβλημα και η κεντρική οδός δεν βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση. Ο εμπορικός κόσμος της Αγίου Ιωάννου υποφέρει. Σε συζητήσεις που είχα με καταστηματάρχες διαπίστωσα ότι με δυσκολία συντηρούνται.

Βασικά προβλήματα είναι τα μεγάλα ενοίκια και η έλλειψη χώρων στάθμευσης. Οι χώροι παρκαρίσματος που δημιουργήθηκαν δεν είναι αρκετοί και βασικά είναι μονίμως κατειλημμένοι. Στους κάθετους δρόμους πρέπει να είναι κανείς πολύ τυχερός για να βρει να σταθμεύσει και φυσικά πολλοί ελάχιστοι θα πληρώσουν στα ιδιωτικά πάρκινγκ. Η μόνο λεωφορειακή γραμμή που περνάει στην Αγίου Ιωάννου είναι το Β5 το οποίο δεν έχει καμία πρόσβαση στις κάτω συνοικίες (Κοντόπευκο & Πευκάκια). Απαιτείται λοιπόν τρόπος σύνδεσης όλης της Αγίας Παρασκευής με τον κεντρικό της δρόμο.


Αν η σύνδεση αυτή δεν μπορεί να επιτευχθεί με τοπική αστική συγκοινωνία, θα μπορούσε ίσως να εφαρμοστεί η πρόταση του πρώην προέδρου της ΕΝΕΒΑΠ κ. Μάκη Χάρχαρου για το τρενάκι. Ένα τρενάκι που θα κυκλοφορεί πάνω – κάτω στην πόλη εξυπηρετώντας αλλά και διασκεδάζοντας τους επιβάτες. Σήμερα στο πολυσύχναστο κέντρο της Αθήνας, στις περιοχές της Πλάκας και του Θησείου, κυκλοφορούσαν τρία τρενάκια γεμάτα κόσμο. Σε μια ολιγόλεπτη κουβέντα με τον οδηγό πληροφορήθηκα ότι αφήνουν κέρδος περίπου 1500€ το Σαββατοκύριακο! Ο Δήμος Αγίας Παρασκευής θα μπορούσε να το εφαρμόσει πιλοτικά με τη βοήθεια μεγάλων χορηγών.

τρενάκι Δήμος ΑθηναίωνΔήμος Αθηναίων

Μια ακόμα ιδέα που αποκόμισα συζητώντας με γνωστό επιχειρηματία της Αγίου Ιωάννου, ήταν η υπογειοποίηση της Αγίου Ιωάννου. Όπως μου ανέλυσε, θα μπορούσε η Αγίου Ιωάννου να υπογειοποιηθεί, να περάσει κάτω από τη Λ. Μεσογείων και να συναντήσει την οδό Χαλανδρίου. Παράλληλα κάτω από την πλατεία να δημιουργηθεί δημοτικός χώρος στάθμευσης με ένα λογικό αντίτιμο. Με τον τρόπο αυτό θα υπήρχε τουλάχιστον 40% αύξηση των εσόδων του εμπορικού κόσμου της περιοχής και η πλατεία θα αποκτούσε άλλο ύφος. Τότε πραγματικά θα σημειώνονταν επιχειρηματική άνοδος.

Ξάνθη - ΑργοστόλιΔήμος Ξάνθης                                                      Δήμος Αργοστολίου

Λίγο έως πολύ όλοι έχουμε ταξιδέψει στην υπόλοιπη Ελλάδα και έχουμε επισημάνει κάποια στοιχεία προόδου, εξυπηρέτησης, διασκέδασης και οικονομικού όφελους που εφαρμόζουν οι κατά τόπους Δήμοι. Κάποια από αυτά μπορούν να εφαρμοστούν στην πόλη μας αρκεί να μην υπάρχει ο δισταγμός και ο φόβος του καινούργιου. Κάποιος πρέπει κάποτε να τολμήσει να κάνει το πρώτο βήμα προς τα μπρος. Με ευχολόγια και επιθυμίες δεν θα υπάρξουν αίσια αποτελέσματα για τον επιχειρηματικό κόσμο της Αγίας Παρασκευής και κατά συνέπεια θα υπάρχει αρνητικός αντίκτυπος σε όλη την πόλη.


Πέρα από τις γενικότητες απαιτείται να αποκτήσει “ταυτότητα” η πόλη, να αποκτήσει τις μικρές λεπτομέρειες που θα την κάνουν να ξεχωρίσει. Πρέπει να βρει το δικό της στίγμα και να το εξελίξει.


Αν το σκεφτούμε σοβαρά η Αγία Παρασκευή αν και βρίσκεται σε μια καταπληκτική τοποθεσία, στην πλαγιά του Υμηττού, αποτελεί την πύλη προς την Ανατολική Αττική και διαθέτει αρκετό πράσινο, στην ουσία δεν έχει «χρώμα».
ΔΕΝ ΕΧΕΙ Δημαρχείο, πολιτιστικό κέντρο, έστω μία πλατεία υπόδειγμα με ξεχωριστό χαρακτήρα, ούτε εμπορικό κέντρο. Τα καταστήματα που υπάρχουν θεωρούνται λιγοστά για μια πόλη των 100.000 κατοίκων και δεν καλύπτουν τις ανάγκες της. Το να ρίχνουμε το φταίξιμο εξολοκλήρου στην οικονομική ύφεση είναι μια σίγουρη δικαιολογία για κουτσομπολίστικες συζητήσεις. Σε επαγγελματικό και επιστημονικό επίπεδο όμως η δικαιολογία αυτή δεν στέκει γιατί υπάρχουν αντίθετα παραδείγματα.


Επομένως, το λογικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι πως όλοι οι δημοτικοί παράγοντες (πρώην και νυν) καλούνται να πράξουν τα αυτονόητα και να βοηθήσουν την πόλη, βοηθώντας τους επαγγελματίες αυτής, αν δεν θέλουν να μείνουμε στη σκιά των γειτόνων μας.

lena1

—–

Το aparaskevi-images.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

Λάβετε ενεργά μέρος στην καθημερινή ενημέρωση του www.aparaskevi-images.gr , στέλνοντας φωτογραφίες, video., ή ένα μήνυμα στο  info@aparaskevi-images.gr
Ή μπείτε στην σελίδα μας στο Facebook  , ή στο Twitter

Απαγορεύεται καθ’ οιονδήποτε τρόπο η χρήση ή η αναπαραγωγή των άρθρων και των φωτογραφιών της ιστοσελίδας aparaskevi-images.gr, σε οποιοδήποτε μέσο χωρίς να αναγράφεται η πηγή προέλευσης. Η χρήση και η αναπαραγωγή αυτών για εμπορικούς σκοπούς απαιτεί την έγγραφη άδεια του ιδιοκτήτη και κατόχου των αντιστοίχων δικαιωμάτων.