Πώς πολεοδομείται η Αγία Παρασκευή βάσει του Νέου Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου; Του Φώτη Γιαννόπουλου

1. Διαβούλευση

Στις 13 Μαΐου 2025, η Δημοτική Αρχή προσκάλεσε τους δημότες της Αγίας Παρασκευής σε ενημερωτική εκδήλωση «Διαβούλευσης» και «Διαλόγου» για το νέο Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο, το οποίο, με ασφυκτικές ημερομηνίες, προετοιμάζεται από τις αρμόδιες ομάδες, όπως έχουν ορισθεί.

Στην εκδήλωση αυτή ενημερωθήκαμε σε πολύ γενικές γραμμές για τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε ως δημότες να συμμετάσχουμε στη διαβούλευση, τρόπο που αφορούσε κυρίως στις διαδικαστικές κινήσεις για να εισέλθει κάποιος στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, κ.λπ.

Δεν υπήρξε καμία ενημέρωση για τις γενικές αρχές και τις γενικές οδηγίες που δόθηκαν από την Δημοτική Αρχή πάνω στις οποίες (οδηγίες και αρχές) θα συνταχθεί το Νέο Πολεοδομικό Σχέδιο!

Υπάρχουν τέτοιες Οδηγίες; Συγκεκριμένες και ξεκάθαρες, οι οποίες, πρέπει να τονίσουμε, θα καθορίσουν σε κάποιον βαθμό άμεσα ή έμμεσα το μέλλον της πόλης και κατ’ επέκταση το μέλλον των δημοτών;

Μπορούμε να ενημερωθούμε για αυτές τις Βασικές Οδηγίες, προκειμένου λοιπόν να υπάρξει διαβούλευση επί αυτών;

Εντελώς τυχαία πληροφορηθήκαμε ότι, για παράδειγμα, υπάρχει ένα πλαίσιο ανάπτυξης γύρω από Υπηρεσίες Εκπαιδευτικές ή Υγειονομικού Χαρακτήρα, κάτι που βέβαια αναφέρεται στο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής το οποίο όμως είναι άγνωστο στην πλειονότητα των Δημοτών. Επίσης τυχαία ενημερωθήκαμε ότι το Βασικό Πολεοδομικό Σχέδιο του νέου ΤΠΣ θα περιλαμβάνει και νέες μετρήσεις και υποδείξεις σχετικά με την κυκλοφοριακή κατάσταση που επικρατεί στην Αγία Παρασκευή και που θα δώσει κατευθυντήριες γραμμές σε σχέση με τον καθορισμό Νέων Χρήσεων Γης.

Επί ποίων Θεμάτων θα θέλατε να διαβουλευτούμε; Το να μπαίνει ο καθένας στην πλατφόρμα και να περιγράφει το προσωπικό ή εντελώς στενού ενδιαφέροντος πρόβλημά του ή την κάθε πρόταση που ίσως έχει σκεφτεί ΔΕΝ αποτελεί διαβούλευση. Αποτελεί επιφανειακή και ανούσια συζήτηση.

2. Κυκλοφοριακές / Συγκοινωνιακές Προβλέψεις και Ρυθμίσεις

Ακριβώς λοιπόν, εφόσον το νέο ΤΠΣ θα έχει νέα ιεράρχηση των αξόνων βάσει κυκλοφοριακού φόρτου, θα πρέπει να αναρωτηθούμε:

– Το εν ισχύ ΣΒΑΚ έχει κάποια αξία;

– Μπορεί να εφαρμοστεί; Μπορεί να εφαρμοστεί ΠΡΙΝ ολοκληρωθεί το νέο ΤΠΣ, που θα αναθεωρήσει την σπουδαιότητα αξόνων και των απολήξεων των νέων Χρήσεων Γης;

– Είναι προφανές ότι ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ να εφαρμοστεί το ισχύον ΣΒΑΚ καθώς δεν έχει σχεδιαστεί βάσει των νέων Σχεδίων Ανάπτυξης (νέο ΤΠΣ) ούτε βάσει των Νέων Χρήσεων Γης όπως θα προκύψουν από το νέο ΤΠΣ

3. Γενικός Χαρακτήρας Πόλης Αγίας Παρασκευής

Α. Μια πόλη διαιρεμένη σε δύο μέρη («πάνω» και κάτω»)

– Η Λεωφόρος Μεσογείων μοιράζει στη μέση την πόλη. Είναι λειτουργική μια πόλη που χωρίζεται με αυτόν τον τρόπο; Το Εμπορικό της Κέντρο που εκτείνεται κατά μήκος της Λ. Μεσογείων, της Αγίου Ιωάννου, Χαλανδρίου αλλά και στην περιοχή της οδού Δερβενακίων, μπορεί να αποδοθεί ως ενιαίος χώρος απρόσκοπτης προσέγγισης ώστε να αποδώσει το βέλτιστο αποτέλεσμα και στον εμπορικό κόσμο αλλά και στους καταναλωτές; (Ίσως κάποιος επίσης θα μπορούσε να ελέγξει και την περίπτωση της Αγίας Τριάδος). Μπορούν να ανευρεθούν λύσεις Ενοποίησης των χώρων αυτών, ώστε να δοθεί η εικόνα ομογενοποιημένης πόλης και όχι διάσπαρτης και τυχαίας ανάπτυξης;

– Ίσως να είναι πιο απλή η περίπτωση των διοικητικών υπηρεσιών

– Οι Δημόσιοι Χώροι έχουν στο φαντασιακό των Δημοτών ενιαία μορφή; Μπορεί κάθε Δημότης της Αγίας Παρασκευής να αισθάνεται κοντινό του και «διπλανό» του κάθε χώρο δημόσιας χρήσης ειδικά μιλώντας για μεγάλα τοπόσημα, όπως τα αθλητικά κέντρα, πολιτιστικά κέντρα, βέβαια τον Υμηττό, τα διάφορα δημόσια πάρκα; Ή όλα είναι αρκετά μακρινά κι απλώς υπάρχουν;

– Είναι δόκιμο να χρησιμοποιείται το αυτοκίνητο –κυρίως– για απλές μεταφορές προς δημόσιους χώρους; Είναι δόκιμο ο Υμηττός να είναι προσβάσιμος μόνο μέσω αυτοκινήτου;

Β. Μια πόλη διπλά «σχισμένη» από την διαμπερή κυκλοφορία

– Από Λαυρίου κυρίως (ή από Παναγούλη) έχει πρακτικά δημιουργηθεί ένα by pass κυκλοφοριακό που όχι μόνο επιβαρύνει την πόλη κυκλοφοριακά αλλά κυρίως ατμοσφαιρικά.

– Προβλέπεται από το νέο ΤΠΣ λύση ή πρόταση για το πώς θα απαλλαχτεί η πόλη από αυτήν την κυκλοφοριακή επιβάρυνση;

– Με τι συνδέεται αυτή η κυκλοφοριακή επιβάρυνση; Υπάρχουν χρήσεις επί της Αγίας Γ. Παρασκευής που την επιθυμούν;

Γ. Εκπαιδευτικός Προσανατολισμός

– Και βέβαια πρόκειται για ένα ευγενές σχέδιο σε σύγκριση, για παράδειγμα, με το να ήταν η Αγία Παρασκευή αποθετήριο σκουπιδιών.

– Αλλά ας προσέξουμε κάτι: Πού κατοικούν οι μαθητές, φοιτητές – έλληνες και αλλοδαποί; Πώς επηρεάζουν ή πώς θα επηρεάσουν την αγορά κατοικίας;

– Πού «εκπολιτεύονται» οι εκπαιδευόμενοι; Πώς συμμετέχουν στην ζωή της πόλης; Πού διασκεδάζουν; Πού ψυχαγωγούνται; Πού σιτίζονται; Πώς εκφράζονται δημιουργικά; Πώς βοηθούν στην πολιτιστική ζωή της πόλης; Πού και πώς αθλούνται; Πώς μεταφέρουν τις γνώσεις τους;

– Είναι η Αγία Παρασκευή ένα ουδέτερο πέρασμα της γνώσης που θα προσφερθεί αλλού;

– Για παράδειγμα: πώς συμμετέχει ο Δημόκριτος, η ΕΡΤ, τα κολλέγια στη ζωή της πόλης;

– Είναι η Αγία Παρασκευή το πάρκινγκ των επισκεπτών των εκπαιδευτικών ή ερευνητικών ιδρυμάτων; Πόσο αυτό αποτελεί αναπτυξιακή πρακτική; Για ποιους;

– Προσφέρεται η οδός Γραβιάς για διαμπερή κυκλοφορία και για ανέξοδη στάθμευση προς όφελος εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων;

– Αποτελεί η οδός Γραβιάς εμβληματικό δρόμο για την Αγία Παρασκευή – Σύνορο ή Όριο με τον Υμηττό;

– Είναι η οδός Γραβιάς των πολλαπλών χρήσεων, ο ενωτικός πόλος με τον Υμηττό;

– Μπορεί να αποτελέσει την άρθρωση της πόλης με το βουνό και τη φυσική ζωή;

– Ως συνέχεια – κατά κάποιον τρόπο- της οδού Γραβιάς, είναι στη φύση της οδού Νεαπόλεως να αποτελεί ένα αυθαίρετο πάρκινγκ και έναν άξονα που υποδέχεται το σύνολο των μετακινήσεων διαμπερούς κυκλοφορίας; Αυτό δεν σημαίνει ότι όλα πρέπει να μεταφερθούν στις οδούς Αιγαίου Πελάγους, Ειρήνης, Επτανήσου ή Πελοποννήσου!

Δ. Πρόσβαση στον Υμηττό

– Οι χρήσεις Γης που περιβάλλουν τον Υμηττό εμποδίζουν την πρόσβαση των Δημοτών προς το φυσικό περιβάλλον και το φυσικό δώρο του Υμηττού.

– Η έκταση του Κολλεγίου, η έκταση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, ο Δημόκριτος, το Δημοτικό Νεκροταφείο, ο Αθλητικός Οργανισμός Νότου, τα σχολεία, το στρατόπεδο και σε δεύτερο επίπεδο η ΣΔΑΜ και η Αττική οδός αν μη τι άλλο δημιουργούν «υστερικές» αντιδράσεις ως προς την αίσθηση γειτνίασης προς τον Υμηττό.

– Η πρόσβαση δεν είναι κανονική ή ήρεμη. Είναι μέσω εμποδίων που αποχαρακτηρίζουν τη φυσικότητα του περιβάλλοντος

– Το νέο ΤΠΣ έχει στον προγραμματισμό του σκέψεις για όλα αυτά;

– Μπορεί να απαλλάξει την Αγία Παρασκευή από τα ανθρωπογενή εμπόδια προς τον Υμηττό;

– Μπορεί να μετατρέψει την Γραβιάς και την Νεαπόλεως σε σημεία πρόσβασης ή point de depart για το βουνό;

– Υπάρχουν σκέψεις ή προβληματισμοί απαλλαγής από τα διάφορα εμπόδια και σχεδιασμού ανεμπόδιστης πρόσβασης στο βουνό;

– Τέλος, το νέο ΤΠΣ μπορεί να συνδέσει τον θαυμάσιο χώρο του στρατοπέδου Σπυρούδη με την πρόσβαση στον Υμηττό και να σχεδιάσει την μέγιστη δυνατή πολιτιστική σύνδεσή του και με το πάρκο Νεαπόλεως και με τον χώρο της ΕΡΤ αλλά και με το Πάρκο του κτήματος Ιόλα;

– Υπάρχει δηλαδή η δυνατότητα Ενοποίησης Πολιτιστικών Χώρων που θα ανταποκρίνονται στον εκπαιδευτικό (άρα και πολιτιστικό) χαρακτήρα της Αγίας Παρασκευής;

Φώτης Γιαννόπουλος

Συμβουλος Επικοινωνίας

Λάβετε ενεργά μέρος στην καθημερινή ενημέρωση του https://www.aparaskevi-images.gr/, στέλνοντας φωτογραφίες, video, ή ένα μήνυμα στο  info@aparaskevi-images.gr  Ή μπείτε στην σελίδα μας στο Facebook  ή στο  X(Twitter).

Απαγορεύεται καθ’ οιονδήποτε τρόπο η χρήση ή η αναπαραγωγή των άρθρων και των φωτογραφιών της ιστοσελίδας aparaskevi-images.gr, σε οποιοδήποτε μέσο χωρίς να αναγράφεται η πηγή προέλευσης. Η χρήση και η αναπαραγωγή αυτών για εμπορικούς σκοπούς απαιτεί την έγγραφη άδεια του ιδιοκτήτη και κατόχου των αντιστοίχων δικαιωμάτων.