ΥΠΕΣ: Δεν δεσμεύουν τις νέες δημοτικές αρχές ψηφισμένοι προϋπολογισμοί και αυξήσεις δημοτικών τελών (έγγραφο)

 έγκριση προϋπολογισμών και οι αποφάσεις για αυξήσεις δημοτικών τελών από απερχόμενες δημοτικές αρχές «δεν περιορίζει/δεσμεύει την νέα δημοτική αρχή που θα αναλάβει καθήκοντα στις 01.01.2024, καθώς αυτή μπορεί να τις τροποποιήσει αλλά και να προβεί σε αντίστοιχες αναμορφώσεις του προϋπολογισμού μετά την ψήφιση του».

Τα παραπάνω αναφέρει σε ανακοίνωση του, η οποία έχει και επείγον χαρακτήρα, ο Γενικός Γραμματέας Αυτοδιοίκησης & Αποκέντρωσης του ΥΠΕΣ Μιχάλης Σταυριανουδάκης. Ειδικότερα σημειώνει:

Με αφορμή το γεγονός ότι περιήλθαν σε γνώση του Υπουργείου μας περιπτώσεις όπου Αποκεντρωμένες Διοικήσεις δεν προχωρούν στην έγκριση αποφάσεων δημοτικών συμβουλίων περί επιβολής αναπροσαρμογής τελών ή και ψήφισης τεχνικού προγράμματος, κατ’ επίκληση της διάταξης του αρ. 65 παρ. 5 του ν. 3852/2010, σημειώνουμε τα ακόλουθα:

Με τις οδηγίες που παρέχονται στη σελ. 22 της υπ’ αριθμ. 849/65437/2023 εγκυκλίου του Υπουργείου μας και υπό τον τίτλο «Λειτουργία Δημοτικού Συμβουλίου», επισημαίνεται ότι από την εφαρμογή της διάταξης του αρ. 65 παρ. 5 του ν. 3852/20101 δεν καθίσταται εν αμφιβόλω η συνέχεια της διοικητικής δράσης του δήμου και επομένως θέματα που αφορούν την καθόλη λειτουργία του (εδώ αναφέρεται ως παράδειγμα η ψήφιση του προϋπολογισμού) μπορούν να αποτελούν αντικείμενο λήψης απόφασης από το δημοτικό συμβούλιο μέχρι το τέλος της τρέχουσας δημοτικής περιόδου.

Η ψήφιση του προϋπολογισμού από το δημοτικό συμβούλιο – η οποία λαμβάνει χώρα εντός των καθορισμένων εκ του νόμου προθεσμιών και κατά τα έτη όπου διενεργούνται αυτοδιοικητικές εκλογές – έχει ως νόμιμο προαπαιτούμενο τη λήψη αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου για την ψήφιση τεχνικού προγράμματος, καθώς και για την επιβολή/αναπροσαρμογή τελών, οι οποίες αποτελούν συνοδευτικά στοιχεία του προϋπολογισμού.

Σημειωτέον δε ότι η έγκριση των υπό συζήτηση αποφάσεων δεν περιορίζει/δεσμεύει την νέα δημοτική αρχή που θα αναλάβει καθήκοντα στις 01.01.2024, καθώς αυτή μπορεί να τις τροποποιήσει αλλά και να προβεί σε αντίστοιχες αναμορφώσεις του προϋπολογισμού μετά την ψήφιση του, υπό την προϋπόθεση ότι αυτές είναι σύμφωνες με το κάθε φορά ισχύον πλαίσιο που διέπει την κατάρτιση και εκτέλεση του προϋπολογισμού.

Εκ των προαναφερόμενων, τα οποία ισχύουν αναλόγως και για τις αποφάσεις των περιφερειακών συμβουλίων, συμπερασματικά συνάγεται ότι από τη διάταξη του αρ. 65 παρ. 5 του ν. 3852/2010, δεν κωλύεται η έγκριση, από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, αποφάσεων συμβουλίων ΟΤΑ που αφορούν την ψήφιση τόσο του προϋπολογισμού, όσο και των απαραίτητων συνοδευτικών αυτού.